0

25.11.2020

Vastuullisuus

Voimme itse tehdä huippuvalintoja
Voimme itse tehdä huippuvalintoja

Vastuullinen kuluttaminen – voimme itse tehdä huippuvalintoja

Mitä se paljon puhuttu vastuullinen kuluttaminen on ja miten voimme omilla pienillä arkisilla asioilla vaikuttaa kaikkeen? Vastuullisesta kuluttamisesta puhutaan usein myös rinnakkain eettisenä kuluttamisena, jolloin ostopäätöstä tehdessä yrityksen eettiset arvot ja toimintatavat huomioidaan. Eettisen tuotteen valmistuksessa niin ihmisten kuin eläinten olosuhteet on huomioitu. Kuluttajana voin ottaa selvää tuotteen alkuperästä, mistä materiaalit ovat tulleet ja missä ja miten tuote on valmistettu. Suosimalla suomalaista tuotteen tuotantoketju on todennäköisesti helpommin selvitettävissä. Ja vielä jos tunnet itse yrittäjän, ketjun selvittäminen on vielä helpompaa!

Olemme usein tottuneet tekemään ostopäätöksiä hinnan ja helppouden perusteella. Kiireisessä nykymaailmassa en itsekään aina vertaile erilaisten tuotteiden hiilijalanjälkeä tai mahdollisia tuoteselosteita vastuullisen ja eettisen kuluttamisen näkökannalta. Joskus tieto saattaa olla pimennossa ja vaikeasti saatavilla. Olen kuitenkin törmännyt yrityksiin, jotka avaavat tuotantoketjunsa alusta loppuun, kuinka mainiota! Vastuullisuudesta kertoo se jos yritys avaa tuotantoaan avoimesti eikä sitä tarvitse kaivella internetin syövereistä.

Vastuullisuus voi tarkoittaa myös ekologisuutta, jolloin materiaaleissa ja valmistuksessa ympäristö on otettu erityisesti huomioon. Kaikella kuluttamisella on jonkinlainen vaikutus ympäristöön ja tekemämme valinnat vaikuttavat suurempaan kokonaisuuteen. Vastuullinen kuluttaminen ei tarkoita sitä, että kaikesta tulisi luopua vaan siinä panostetaan kestäviin valintoihin jokapäiväisessä elämässä. Tietoisuuden (ja iän) karttuessa pyrin kehittymään kuluttajana ja pohdin hankinnan tarpeellisuutta ennen ostopäätöstä. Tarvitsenko tätä?

Mitä vastuullinen kuluttaminen tarkoittaa mielestäni?

Vastuullinen kuluttaminen on sitä, ettemme tee hankintoja hetken mielijohteesta, vaan ostoja tehdään harkitusti oikeaa käyttöä varten. Tämähän kuulostaa itsestäänselvältä. Ja kuten juuri sanoin pyrkiväni kehittymään kuluttajana, voi varmasti moni muukin samaistua siihen, kuinka joskus ostopäätöksiä ohjaa mieliteot ja kulutustottumukset vaativat jälleen preppausta.

Ostopäätöstä tehtäessä olisi tärkeää ajatella hankittavan asian elinkaarta ja pyrkiä tekemään sellaisia valintoja, jotka eivät ole kertakäyttöisiä, vaan tuote kestäisi mahdollisimman pitkään. “Ostin kun oli niin halpa!” on lausahdus, jonka kuulee keskusteluiden lomassa. Kallein ei ole aina paras, mutta hinnan takana saattaa olla looginen selitys. Esimerkiksi klassikot ei ole klassikoita vahingossa, vaan ne kestävät aikaa tyyliltään ja materiaaleiltaan.

Vastuullista kuluttamista on myös tuotteiden kierrätys. Vaatteita voi tuunata uusiokäyttöön tai tehdä niistä kokonaan uusia. ENNENVANAHAAN tehdyt materiaalit on kestäviä villakankaita ja laadukkaita materiaalia, joita pystyy hyödyntämään muokkaamalla vaatteen leikkausta nykyaikaiseksi. Tuotteita voi myydä kirpputoreilla eteenpäin ja pidentää täten elinkaarta siinä vaiheessa, kun jokin tuote ei ole enää itselle käyttökelpoinen. Tämän vaihtoehdon suomalaiset ovat napanneet mainiosti käyttöönsä.

Eihän vastuullinen kuluttaminen ole pelkkä trendi?

Ihmisten kulutustottumukset seuraavat vahvasti trendejä, niin myös vastuullisuuden osalta. Vastuullisuus ei saisi olla hetken mielijohde, vaan mieluummin vähitellen opeteltava elämäntapa meille jokaiselle. Toisaalta taas vastuullisuuden nousu trendikkääksi muuttaa monien yrityksien toimintaperiaatteita ja sitoo heidän toimintaansa vastuullisuuteen. Myös jotkut suuremmat kauppaketjut ovat ottaneet kantaa vastullisuuteen toiminnassaan ja osallistuvat kierrätykseen toimipisteissään.

Kaikessa toiminnassa on omat ääripäänsä. Meitä kuluttajiakin on hyvin erilaisia; osa meistä on todella tietoisia asioista ja miettii tarkasti ostopäätöksien vastuullisuutta ja osaa ei voisi vähempää kiinnostaa. Veikkaan että suurin osa meistä on jossain siinä puolessa välissä. Olitpa millainen kuluttaja vain tässä sinulle linkkivinkki: www.eetti.fi. Eetti on esimerkiksi vertaillut suomalaisia vaatebrändejä vastuullisuudessa.

Sosiaalinen media lisää vastuullisuutta

Maailmanmenoa seuratessa on mahtavaa huomata, kuinka vastuullisuus nostaa päätään eri asiayhteyksissä. Vastuullisuuden ja eettisen kuluttamisen kasvu johtuu paljolti myös sosiaalisen median murroksesta. Kun ennen vain suurilla yrityksillä oli varaa tehdä näkyvää markkinointia, on sosiaalinen media avannut ovia myös meille pienille yrityksille. Jokaisella on nykyään mahdollisuus tuoda esille oma vastuullisuutensa ja eettisyytensä, kuten myös jokaisella kuluttajalla on mahdollisuus löytää ne itselle ja omille kulutustottumuksille sopivat yritykset ja tuotteet.

Sosiaalisen median vaikutuksesta kertoo esimerkiksi lähituottamisen ja vegaanituotteiden nousu. Saamme tietoa uutuustuotteista ja niiden saatavuudesta eri somekanavien, kuten Facebook-ryhmien ja instavaikuttajien kautta. Kun törmäämme johonkin mielenkiintoiseen tuotteeseen, voimme pyytää lähikauppiastamme ottamaan tuotteen valikoimiinsa. Tämä on huippua!

Voimme jokainen tehdä meidän maapallosta pikkuisen paremman paikan, ihan pienillä valinnoilla. Maailma on kuin yksi iso pyörivä ratas, joka jatkaa pyörimistään. Emme saa kuitenkaan jättää sen takia jotain tekemättä, että yhden ihmisen tekosilla ei olisi merkitystä. Päinvastoin. Isotkin muutokset lähtevät aina yksittäisistä ja pienistä teoista! Esimerkkinä oleminen lähi-ihmisille on jo iso teko. Siitä saa jo moni vinkkiä.

RIEMUpuoti ja Black Friday

Opin koko ajan lisää kuluttajana, ja en ole millään mittarilla täydellinen esimerkki. Mutta jonkin sortin esimerkki voin olla! Haluan saada tietoa, leikkiä “missä maassa ja mistä tämä on tehty”-peliä, tutkia pesulappuja ja keskustella aiheesta. Kun jokainen tekee pieniä askelia kohti vastuullista kuluttamista, niin maapallon rattaat pyörivät hieman oikeampaan suuntaan. Jokaisen yrittäessä pienenkin palan verran, kokonaisuudesta tulee jo valtava!

RIEMUpuoti ei osallistu tänäkään vuonna Black Friday -hulinaan. Toivon ihmisten hyödyntävän vain tarpeelliset edut itselleen, mutta en halua tukea massakulutusta. Korona on tuonut ahdinkoa monille yrittäjille ja haluan tukea heitä muinakin ajankohtina esimerkiksi joululahjoja suunnitellessani.

Lämpöä kaikille!




© RIEMUpuoti
Voimanlähteenä helppokäyttöinen MyCashflow verkkokauppaohjelmisto


Teemasuunnittelu MOoCB